Suomalainen koulujärjestelmä on maailmanlaajuinen menestystarina. Se on antanut eväät monelle luokkaretkelle. Tuusulassa meidän päättäjien tehtävänä on varmistaa, että jokaisella on tasavertainen mahdollisuus kasvaa, oppia ja rakentaa oman näköistään elämää. Haluan varmistaa sen, että sivistys on tarjolla jokaiselle ja koulutuksen laatu aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle on hyvää.
Kaikki alkaa jo hyvästä varhaiskasvatuksesta. Laadukas varhaiskasvatus antaa hyvät valmiudet koulutielle.
Terveellinen ja turvallinen koulu kuuluu jokaisen perusoikeuksiin. Koulun on oltava turvallinen paikka heti koulutielle lähdöstä ja kiusaamiseen tulee puuttua välittömästi. Peruskoulun pitää olla paikka, jonne mennään oppimaan. Opetuksen pitää olla monipuolista, opettajien pitää voida keskittyä opettamistehtävään ja oppilaiden oppimiseen. Tämä edellyttää sopivia ryhmäkokoja, riittävää yksilöllistä tukea ja työkaluja häiriökäyttäytymiseen sekä kiusaamiseen puuttumiseen.
Jokainen lapsi aloittaa koulutaipaleensa erilaisista lähtökohdista, mutta peruskoulun tehtävä on varmistaa kaikille riittävät luku- ja kirjoitustaidot sekä perustiedot yhteiskunnan toiminnasta. Kokoomuksessa meillä on tähtäimessä selkeän lukutaitotavoitteen käyttöönotto, jotta jokainen oppilas saa jo varhaisessa vaiheessa vahvan pohjan jatko-opinnoille. Mikäli lukutaitotavoite tai muut ikäryhmän osaamistavoitteet osoittautuvat oppilaalle liian vaikeiksi, tulee tarjota mahdollisuus käydä oppivuosi uudelleen ilman leimaa heikosta suoriutumisesta. Koulu ei tasapäistä, vaan antaa eväitä pärjätä elämässä.
Tavoitteena on, että koko ikäluokka suorittaa peruskoulun jälkeen toisen asteen tutkinnon. Kun nuori siirtyy lukioon tai ammatilliseen oppilaitokseen, hänellä on oltava riittävät perustaidot edetä opinnoissaan.
Opiskelijoiden hyvinvointiin on panostettava, sillä lukiosta tai ammatillisesta koulutuksesta ei saa valmistua loppuun palaneena tai jäädä yksin vaikeiden ajatusten kanssa. Opiskelijahuollolla on keskeinen rooli tukea nuorta jokaisessa käänteessä.
Ammatillinen koulutus on erityisen tärkeää myös Tuusulan elinvoimalle, sillä ammattiin valmistuvat nuoret jäävät usein asumaan paikkakunnalle ja tuovat mukanaan uusia työmahdollisuuksia. Samalla on varmistettava, että koulutus tarjoaa tarpeeksi lähiopetusta ja laadukasta ohjausta, jotta työelämässä ja jatko-opinnoissa vaadittavat taidot tulevat varmasti omaksutuiksi. Näin myös toisella asteella tapahtuvia koulutuksen keskeyttämisiä voidaan vähentää, kun jokainen nuori saa tarvitsemansa tuen ja motivaation jatkaa opintoja loppuun asti.